dilluns, 2 d’octubre del 2017

Tusse de Remuñe i Pic Rabadà.

Descripció de la ruta.

La Tusse de Remuñe tanca el grandiós Circ de Literola pel nord-est. Potser es el seu cim més modest, però la seva privilegiada posició el converteix amb un mirador de primer ordre del mateix Circ de Literola i dels cims que l'envoltan, també es el cim que dóna inici a la cresta de Maupas, cim que tenim a tocar, però del que ens separa una esmolada cresta catalogada com de PD+, que passa pels cims de la Tusse, Rabadà, Navarro i Maupas.

Per arribar al cim només hem de remuntar el llarg, i preciós, Vall de Remuñe fins a arribar al fons del circ del mateix nom, punt conegut com els Arenals de Remuñe, allà hem de remuntar cap a la nostra esquerra per un auntèntic caos de blocs, passant primer pels petits ibons dels Arenals, fins a arribar al Portal de Remuñe, un gran coll a 2850 metres d'altitud, amb petits estanys i situat al mig del Pic de Remuñe (esquerra) i la Forca de Remuñe (dreta) i just al davant del cim del Perdiguero i del Circ de Literola.

Per seguir el nostre camí hem de passar per sota la Forca de Remuñe, passant pel seu vessant oest, i per un indret on els rocs són els protagonistes, tot i que no tenim pèrdua es important no perdre les fitades per poder anar passant pels millors llocs. un cop superada la Forca de Remuñe ens enfilem al llarg llom que ens ha de portar fins al nostre cim, aquest punt es coneix com l'Arista de Remuñe.

Hem de seguir aquesta aresta, passant per una cota secundària (2993 metres) per encarar la fàcil pujada final a la Tusse de Remuñe. Com ja he dit del cim tenim un gran panorama local del meravellós Circ de Literola amb el seu cim principal just al davant, el Perdiguero es mostra espectacular des d'aquí.

Per anar al cim del Pic Rabadà només hem de seguir la cresta que els uneix, que en aquest primer tram es fàcil, es pot anar caminat i algun cop haurem de fer servir les mans, però res important. A partir d'aquest cim ja comencem les dificultats i només es pot fer portant material per assegurar.

Tornem a la Tusse de Remuñe, dinem alguna cosa i comencem a baixar, una llarga baixada seguint exactament el mateix camí de pujada, no té cap més secret.

També podríem fer la sortida pujant per la vall de Literola i baixant per la de Remuñe, o al contrari, com més ens agradi, només haurem de tenir en compte d'anar amb dos cotxes, per fer els pocs quilometres que ens separen de l'entrada de les dues valls, o fer-los a peu, això ja depèn de cada persona.

Foto al cim de la Tusse de Remuñe, darrere el Maupas.

Perfil de la ruta, el track al meu Wikiloc.

Imatge del recorregut al Google Erth.

• Punt de sortida: carretera de Benasque a l'Hospital de Benasque, poso l'enllaç al pàrquing de l'Hospital, però el desviament es una mica abans, cap a la Vall de Remuñe, es pot aparcar quasi al final de la carretera o al pàrquing esmentat, i pujar una mica fins al punt de sortida. Com arribar.
  • Dificultat: Moderada, no té cap pas difícil, només una cresta final al Pic de Rabadà un xic estreta, però gens complicada, el grau de dificultat li dono més aviat per la distància i el desnivell acumulat.
  • Material necessari: Es una ruta d'alta muntanya, per tant calçat i roba adequada són recomanables i, com sempre, mapa, brúixola i GPS imprescindibles.
  • Track: El podeu baixar d'aquí.
  • Altitud mínima: 1788 metres al punt de sortida.
  • Altitud màxima: 3041 metres a la Tusse de Remuñe.
  • Distància total: 16,2 quilòmetres.
  • Ruta circular: No, absolutament lineal.
  • Ruta per gossos: Si, es un terreny dur per ells, molta pedra, però si estan acostumats, s'ho passaran d'allò més bé. La cresta final al Rabadà haurem d'anar amb compte, més perquè no ens tiri que perquè no passin.
  • Les fotos, amb els comentaris amb castella, al meu àlbum de Google Fotos.

Sortim del final de la carretera de la Vall de Benasque, sota nostra l'Hospital de Benasque.

Pugem per la Vall de Remuñe, una val molt tranquil·la i acollidora.

A la sortida del bosc tenim una pala a superar que ens deixarà a la Pleta de Remuñe.

A la Pleta de Remuñe tenim el desviament als petits ibons de Remuñe, que ens queden un xic per sobre, a l'esquerra en el sentit de la marxa.

A partir de la Pleta de Remuñe el corriol s'endinsa a la vall per un terreny molt més estret, seguint sempre el torrent de Remuñe.

Al fons de la vall el terreny s'obre i ens deixa veure el bonic Circ de Remuñe, som a uns grans plans coneguts com els Arenals de Remuñe.

Girem a l'esquerra i comencem a remuntar per un gran caos de blocs.

Circ de Remuñe i Arenals de Remuñe.

Terreny molt feixuc per avançar.

Superem un petit estany i entrem a la pujada final al Portal de Remuñe.

Abans d'arribar al Portal de Remuñe passem per un altre estany, al fons la Forca de Remuñe.

Portal de Remuñe, l'espectacle es meravellós.

Perdiguero, Cresta de Literola i Crabioules.

La Neila aprofita qualsevol indret per refrescar-se.

Seguim remuntant, ja treu el nas la Tusse de Remuñe.

Perdiguero i Cresta de Literola, a sota el estany de Literola.

Crabioules, Tusse de Remuñe, Navarro i Maupas.

Vall de Remuñe, al fons Las Maladetas, amb el Pic d'Alba, Cresta de Cregüeña i el Pic de Aragüells.

L'espectacular Circ de Literola. a la dreta el Coll Inferior de Literola, que hi vam passar fa un temps, fent una ruta circular al Perdiguero de 3 dies, Perdiguero 1, Perdiguero 2.

Ja tenim el cim a tocar.

Últims metres.

Sense paraules, un indret magnífic.

El llom per on hem pujat, l'Aresta de Remuñe, al mig la Forca de Remuñe.

"La montaña es mi reino", amb permis del gran Rebuffat.

Alba, molt contenta, recordant quan va fer la Creta de Literola.

I aquí amb Las Maladetas al fons.

El Circ de Literola, vist amb una imatge una mica més ampla, per poder veure, i gaudir, de l'estany de Literola, al complert.

Anem al Pic Rabadà, primer seguint aquesta vira a l'esquerra de la cresta.

Per sortir a un petit coll on ens enfilem a la mateixa cresta.

Una cresta fàcil , només hem de fer servir las mans puntualment, un terreny on l'Alba es mou de meravella, jo no puc fer res més que seguir-la, se la nota gaudir força quan el terreny s'esmola.

Foto de cim, amb el Maupas darrere.

Tornem a la Tusse de Remuñe.

Recollim trastos i, quan estem a punt de marxar, veiem que ve un muntanyenc baixant del Pic Navarro cap al Rabadà, ens quedem per curiositat.

Foto de cim, ens la fa en Raul, que s'ha fet la cresta del Maupas d'anada i tornada tot sol.

Ara un foto de tots tres.

Marxem, en Raul ens acompanya una estona, ell baixara per Literola, doncs a dormit a prop de la Cabanya de Literola i te els trastos allà.

Arribant al Portal de Remuñe ens separem, hem passat una bona estona xarrant tots tres.

Ja som al Portal de Remuñe, per aquí hem baixat, per pujar ho hem fet més a l'esquerra de la imatge.

Portal de Remuñe, amb els seus petits estanys.

Baixant, amb el Pic d Remuñe al davant.

Una mirada al costat ens mostra l'entorn natural que ens envolta, amb el Navarro i Maupas, el Boom, el Mall Barrat, Mall Planet Fouillose i, tancant la imatge el magnífic Mall Pintrat.

El pitjor tram de la baixada, un caos total de blocs.

Arribant a l'estany dels Arenals.

El Circ de Remuñe.

Arenals de Remuñe.

Entrem a la part més encaixonada de la vall.

Al fons la Pleta de Remuñe, on la baixada i l'entorn es va fent més amable..
Superada la Pleta de Remuñe, al fons el Pic d'Alba.

D'allà dalt venim.

I el que ens queda per baixar.

Últim tram per un agradable bosc, en pocs minuts arribarem al cotxe i donarem per tancada la sortida d'avui, una sortida que ens ha permes gaudir d'un entorn d'alta muntanya realment espectacular.