dilluns, 12 de desembre del 2016

Penyes Altes del Moixeró i Moixeró per la Canal de la Serp,

Descripció de la ruta.

Fa uns anys havia pujat a les Penyes Altes del Moixeró pel vessant de la Cerdanya, sortint del refugi del Serrat de les Esposes, una pujada suau i tranquil·la, sense complicacions, per passar un dia de muntanya sense presses.

Però la Serralada del Moixeró amaga uns racons feréstecs pel seu vessant sud, completament diferents a la nord, amb desnivells que ens faran suar de valent per superar qualsevol accés que fem servir per guanyar la part alta del cordal. Ja ho vaig comprovar fa un parell d'anys quan vaig pujar a la Tossa d'Alp per la canal que passa sota la Roca-Sansa i la Roca dels Llamps, però hem faltaven els altres camins per pujar-hi, i havia de posar-hi remei.

La ruta comença a la cruïlla de la carretera de coll de Pal amb la pista del llogaret de Greixer, puja primer fins al poble, sense arribar a entrar-hi, i per sobre d'ell s'agafa el corriol de la Canal de la Serp, una pujada costeruda, feixuga on suarem de valent, però de bon fer, amb el camí ben marcat i que ens donarà bones vistes cap al Pedraforca. A més gaudirem d'un contrast de paisatges molt interessant, perquè passarem de passar sota les feréstegues parets de les Penyes Altes del Moixeró a arribar als prats, plens de vaques, del Collet del Raset, un contrast per gaudir-lo plenament.

Al collet s'agafa el GR-150 vers orient. i el segueixo fins al mateix cim de les Penyes Altes, on gaudirem d'un paisatge brutal cap a la Cerdanya i el Pirineu Oriental, a més de veure tota la Catalunya central si mirem al sud, i ja si ho fem cap a occident, tenim la joia de la corona, el Pedraforca, escoltat per la Serra d'Ensija i part de la del Cadí.

Després torno al Collet del Raset i vaig fins al Moixeró, més modes d'altura i amb unes vistes molt similars, menys a Orient, ja que les pròpies Pentes Altes li barren el pas.

Per baixar tenim dues opcions, la més llarga, però més fàcil de seguir, seria anar fins al Coll de Pendís  i al Refugi Sant Jordi, d'alla, seguint el GR-107 pujar al Coll d'Escriu i baixar a Greixer. La segona i la que vaig fer jo, és més "aventurera", doncs passa per petits corriols i per terreny un xic més feréstec, aquesta ruta es tracta de baixar al Coll del Moixeró i agafar un petit corriol, a má esquerra, que, passant per les Canals d'en Guitart, un tram costerut i on haurem d'anar amb compte, arriba al Coll de Cabrera, la Font de Cabrera i al desviament del Coll de l'Avet (per on també podem baixar a Greixer), però jo vaig seguir baixant per aquest petit corriol fins a arribar al Coll de Cabrera, on el camí es troba amb el que be del refugi Sant Jordi.

Fins aquí ha sigut una baixada distreta, un xic aventurera, per corriols petits però ben definits, ara ja només he de seguir la pista forestal que, passant per una bonica fageda, el petit estany de Greixer i el mateix poble de Greixer hem deixa al pàrquing on he deixat el cotxe aquest matí.

Foto al cim del Moixeró.

La imatge de la ruta al Google Earth.

El perfil de la ruta, el track al meu Wikiloc.

• Punt de sortida: Desviament de la BV4024 a Coll de Pal, amb la pista a Greixer, com arribar .
  • Material necessari: Calçat adequat i roba d'abrigar, es una ruta llarga i exigent, menjar i aigua no ha de faltar, mapa, brúixola i GPS sempre a la motxilla.
  • El track el podeu baixar d'aquí.
  • Alçada mínima: 1002 metres al pàrquing.
  • Alçada màxima: 2276 metres al cim de les Penyes Altes del Moixeró, tot i que al GPS marcava 2266 metres.
  • Desnivell positiu acumulat: 1620 metres, tot i que crec que es un xic menys, al voltant dels 1500 diria jo, ja que tant el Google Earth com el Base Camp donen aquesta dada, és el Perfils el que fa un desviament tan important.
  • Distancia: 15'3 quilòmetres.
  • Ruta circular: Sí.
  • Ruta per gossos: Sí, cap problema, els nostres petits amics s'ho passaran d'allò més bé.
  • Les fotos i comentaris amb Castellà a l'àlbum de GoogleFotos.

Surto de la cruïlla de la carretera de Baga a Coll de Pal amb la pista que puja al veïnat de Greixer, al voltant del quilometres 4 de la carretera, hi trobarem un petit pàrquing, doncs la pista es troba tancada al transit una mica més amunt.

Ben aviat veig la carena del Moixeró, amb el coll de Cabrera a l'esquerra, seguit del Moixeró, el collet del Raset, les Penyes Altes, amb la Canal de la Serp a sota i la Roca Gran tancant la imatge.

Arribo al primer desviament, aniré per la dreta i tornaré per l'esquerra.

Però no trigo a veure el següent, ben marcat, a l'esquerra.

Pujo pel bosc, el camí es fàcil de seguir i ben fressat.

Amb algun tram de roca.

El Collet del Raset al mig de la foto, les Penyes Altes al seu costat, a la dreta.

Surt, majestuós, encisador, el Pedraforca.

Començo a creuar, i a gaudir, d'un petit bosc de faigs.

Tot i que la pujada comença a ser important, comença la Canal de la Serp.

Tot i que no ho sembla, el desnivell és important, les cames ho noten.

Surto a una tartera, el camí la creua cap al fons, direcció al collet que es veu, però no hi arriba, després gira cap a l'esquerra, segueix aquest recorregut per fer la pujada més amable.

Tot i que, si es vol, es pot pujar tot recte.

Jo segueixo pel fressat camí, després de girar a l'esquerra va a buscar les parets que cauen del vessant oest de les Penyes Altes, i va pujant de manera decidida.

Ja tinc el Collet del Raset just davant meu, tot i que encara trigaré un xic en arribar.

Cara oest de les Penyes Altes del Moixeró.

Vaques pasturant a prop del Collet del Raset.

Collet del Raset.

Una mirada cap al sud.

I al nord, amb les muntanyes pirinenques al davant.

Giro a la dreta (est) i segueixo el fressat camí que forma part de la volta al Cadi-Moixeró, Cavalls de Vent, també marcat com a GR- 150.

Arribo a una petita grimpada equipada amb una corda per ajudar-nos, es molt fàcil, inclòs per la dreta de la imatge (per darrere el petit pi que es veu) es pot pujar millor que per on es posada la corda.

Cim de les Penyes Altes amb una persona que ha sortit del pàrquing al mateix temps que jo, bona ventat-ja m'ha tret, jajajaja.

Tot i que al final arribo molt ràpid al cim.

La Tossa d'Alp vista des del cim de les Penyes Altes del Moixeró.

La Cerdanya i les muntanyes que la separen de França. nombrar-les tots seria una bona feinada, les més destacades poden ser: Sector Perafita-Bobinar, Sector Tossa Plana-La Muga, Sector Puigpedros, sector Carlit, sector Puig Peric, sector Puigmal.

Rasos de Peguera, Serra d'Ensija, Pedraforca, Serra del Cadí , més proper destaca el Cap de la Boixasa, amb una pujada molt bonica pels Empedrats.

Ara toca anar al Moixeró.

Torno al pas de la corda, a la foto es veu la baixada per darrere el petit pi, per mi molt més fàcil.

De tornada al Collet del Raset.

A partir d'aquí no tenim un camí definit, les vaques han fet un munt d'ells, pujo tot recte, no hi ha pèrdua.

Cim del Moixeró a tocar.

El petit nucli de Greixer, vist des de el cim.

Cim i al darrere el collet on he de baixar després.

La mateixa foto d'abans, però ara des del Moixeró

Cap el nord també tinc unes vistes similars.

Les Pentes Altes.

Toca baixar al coll del Moixeró.

Coll, aquí tenim dues opcions, seguir fins al Coll de Pendis i allà baixar cap al refugi Sant Jordi, per després remuntar al coll d'Escriu, la segona, i la que vaig fer jo, es al coll girar a l'esquerra i baixar per un costerut camí cap al Col de Cabrera i el d'Escriu. d'aquest últim, la baixada a Greixer és un passeig.

Començo a baixar per un petit corriol, de moment molt fàcil de seguir.

Arribats a aquest collet comença el tram més feixuc de la baixada.

S'ha d'arribar al Coll de Cabrera, al fons de la imatge.

La baixada es forta

Per un indret que es coneix com les Canals d'en Guitart.

Un cop al coll de Cabrera miro cap al collet que he passat fa una estona i a les Canals d'en Guitart, realment a sigut un ram ben distret de baixar i que li dona molta gracia al recorregut.

Segueixo baixant.

Passo per la Font de Cabrera.

Després de la font de la Cabrera passo al costat del desviament al Coll de l'Avet, també es pot baixar per aquest camí, però jo segueixo cap al Coll d'Escriu, per un corriol estret però de bon fer.

Coll d'Escriu, surto a una pista forestal, i també s'ajunta el camí que ve del refugi Sant Jordi, el GR-107, i que també era una possibilitat de baixada.

Les Penyes Altes des del coll.

I el Pedraforca.

Ara ja només he de seguir la pista forestal cap el llogaret de Greixer.

Passant per una bonica fageda.

Amb racons molt agradables.

Passo al costat de l'estany de Greixer (has de desviar-te uns metres).

Amb les parets del Moixeró per sobre d'ell.

Arribo a Greixer pel vessant contrari al que he marxat aquest matí, ara només he de baixar al cotxe

On arribo als pocs minuts.