divendres, 23 de setembre del 2016

La Puda, Sant Salvador de les Espases, Puig de l'Hospici, Sant Pere Sacama, Creu de Saba, La Puda.

Descripció de la ruta.

Tot i que la majoria dels repors del bloc són del Pirineu crec he de fer un petit forat per posar els indrets per on vaig a fer els meus entrenaments, a corre, caminar, passejar, anar amb BTT o, simplement, passar una estona pel bosc, en definitiva, els indrets on hem moc diàriament.

He dividit aquests llocs en tres repors, el primer de les muntanyes de Olesa/LaPuda i dos de la Serra d'Ataix/Creu de l'Aragall a Martorell. Aquests dos últims dividits per una volta pels Castells i Torretes de vigilància i l'altre per la pujada al cim de la Creu de l'Aragall, sens dubte, i de llarg, el cim que més vegades he pujat, caminant, corren, amb BTT o, simplement amb cotxe, doncs hi pots arribar fins ben a prop.

El primer dels repors és del sector Olesa /La Puda, sortint de La Puda has d'anar pujant fins a Sant Salvador de les Espases i els cims de Puig de l'Hospici, Turó dels Ducs, Creu de Saba-Puigventós i el Puigcendros. He intentat fer una volta, el més circular possible, que passes pels indrets més emblemàtics, i que no és dispares de distància. Es pot fer diferent, de Sant Salvador podem anar cap al Pla de Les Bruixes i pujar al Puig de l'Hospici per la Serra del mateix nom, però la distancia i el desnivell serien molt més grans. També, de la Creu de Saba podem tornar al Pla del Fideuer donant la volta per la cara nord del Puigventós però, tot aquest tram, seria per pista forestal i, crec jo, molt més monòton.

Per tant, la ruta dissenyada crec que es la millor per donar a conèixer aquestes contrades sense que es disparin la distància i el desnivell, tot i que sempre hi haurà alguna persona que la dissenyaria de manera diferent o que, sens dubte,  tot és millorable.......

Foto de cim a la Creu de Saba.

La imatge de la ruta al Google Erth.

El perfil de la ruta, el track al Wikiloc.

• Punt d'inici, antic balneari de La Puda: com arribar.
  • Track: el podeu baixar del meu Wikiloc.
  • Material necessari: calçat i roba adequada, aigua, les fonts són seques molt de temps, mapa, brúixola i GPS sempre a la motxilla.
  • Alçada mínima: 88 metres a l'aparcament de La Puda.
  • Alçada màxima: 608 metres a cim del Puigventós, tot i que al GPS marcava 602 metres.
  • Distància total: 14,2 quilòmetres.
  • Ruta circular: No, tot i que he intentat repetir el mínim de tros possible.
  • Ruta per gossos: Si, cap problema, només portar aigua per ells.
  • Poseu veure les fotos i els comentaris amb Castella al meu àlbum de Picasa.

Deixo al cotxe just al costat d'on comença el camí, a la pista de La Puda.

Poc després de començar a caminar ja veig Sant Salvador de les Espases i part del serrat de les Roques de l'Afrau.

Arribo a la cruïlla del torrent de l'Afrau, per aquí baixaré més tard, de moment el deixo a la dreta.

El que serà el meu camí de baixada, pel torrent de l'Afrau, a la dreta el Puigcendros i a l'esquerra les Roques d'Afrau.

Però, de moment toca pujar, i començar a veure la gran protagonista del dia, la muntanya de Montserrat.

Arribant a Sant Salvador de les Espases.

Interior de l'ermita.

I l'exterior, a sota l'ermita, i a sobre el refugi.

Pujo al petit mirador que es troba sobre l'ermita, Montserrat és mostra grandiosa d'allà dalt.

Un primer pla dels Flautats, l'Elefant, La Mòmia o La Prenyada.

Las Magdalenes.

Panoràmica des del mirador.

Interior del refugi.

Segueixo la ruta pel camí que, vers llevant, passa pel vessant nord del Turó dels Ducs i les Roques d'Afrau.

Fins a sortir a una pista forestal que, quasi al moment, deixem per agafar un corriol que s'enfila, direcció nord, cap al Puig de l'Hospici, el nostre següent objectiu. Un cop pujat hauré de tornar fins al Coll de Bram per seguir la ruta a partir d'allà.

A mida que vaig pujant veig el Baix Llobregat Nord i l'Anoia.

Sant Salvador de les Espases.

Puig de l'Hospici, al fons el Puig Ventos.

Hi tenim una bonica imatge de Montserrat del cim del Puig de l'Hospici.

Torno al Coll de Bram.

I agafo el corriol que hem porta al.......

Coll de Sant Bernat de Menton, Patró dels excursionistes i muntanyencs , un enllaç més catolic es aquest San Bernat.

Torno a deixar el camí principal i segueixo la carena de les Roques d'Afrau fins a arribar al Turó dels Ducs, el seu cim principal i últim que podem arribar caminant, més enllà necessitem material específic.

Puig de l'Hospici i la carena/serra que l'uneix al Pla de les Bruixes, pas natural cap a Vacarisses o Monistrol de Montserrat

I el que tinc per davant, el Pla del Fideuer a sota, el Puigventós al fons, i el Puigcendros a la dreta. Primer he de tornar al coll de Sant Bernat de Menton, per després baixar al Pla del Fideuer.

Pla del Fideuer, només he de creuar la pista forestal per trobar el corriol cap al Puigventós.

Començo a pujar per aquest corriol i tinc una bona visió del corriol de pujada al Puigcendros, de Montserrat i del Turó dels Ducs, amb el Pla del Fideuer a sota.

Passo per una cruïlla que porta directe a la Creu de Saba i el Puigventós, però jo vaig a donar una petita volta per arribar-hi, primer he d'anar al coll que veiem al mig de la fotografia, el Coll de l'Oriol, amb la petita elevació del Turó de la Gronya darrere.

Al coll trobem les restes de la Masia del Puigventós.

De la masia surt una pista forestal que he de seguir uns metres per deixar-la per l'esquerra seguin un corriol.

Passem per sota la Creu de Saba i deixem un caminet a la nostra esquerra, després hem de tornar fins aquí, per pujar a la Creu de Saba pel seu vessant sud-est, però primer aniré fins a Sant Pere Sacama.

Surto a una pista forestal que segueixo a la dreta.

Molt ràpidament arribo a Sant Pere Sacama.

Interior de l'ermita.

I exterior.

I el meu següent objectiu.

Montserrat, sempre present.

Torno a la cruïlla abans esmentada.

I començo a pujar, al fons veig Sant Pere Sacama.

Aquest tram és el més feixuc del dia, pujada forta.

Ja tinc a la vista la Creu de Saba.

El camí acaba a una antiga pista forestal, on giro a l'esquerra, a la dreta podrem tornar al Pla del Fideuer, donat una bona volta, sempre per pista forestal.

Però millor girar a l'esquerra, quasi al moment arribo a la Creu de Saba.

D'aquí tinc tot el Baix Llobregat Nord, l'Anoia i el Penedès als meus peus.

Montserrat vista des de la Creu de Saba.

La Creu de Saba no és la màxima elevació d'aquestes contrades, aquesta es el cim del Puigventós, situat molt pocs metres per sobre, però arribar fins allà es una aventura, doncs la vegetació s'ha cruspit qualsevol vestigi de camí, com hi vull arribar tiro de GPS i a poc a poc, apartant pins, matolls i herbes vàries arribo a la gran fitada que marca el cim del Puigventós, No es veu res, tot es troba tapat per una exuberant vegetació, per poder fer una foto de cim pujo, amb molta cura, sobre la fitada.

Veig la part alta de la Creu de Saba i un xic del Baix Llobregat, poca cosa més.

Torno a la Creu de Saba, el cim del Puigventós és al mig de la imatge. Per tornar, he començat a seguir les meves passes al GPS, però ho he deixat ràpidament, he vist que només havia de seguir a la meva gossa, la Neila, el seu instint ens ha portat directes a la Creu de Saba.

Passa un runner i li demano si ens pot fer una foto.

I segueixo camí, ara pel corriol que, vers ponent ens ha de portar al camí del Pla del Fideuer al Coll de l'Oriol, el que hem creuat fa una estona, poc abans d'arribar al coll.

Primer passo per la Creueta.

Montserrat, per totes parts.

Unió de camins, esquerra Coll de l'Oriol, dreta Pla del Fideuer, vaig cap a aquest últim.

Pla del Fideuer, i la pujada al Puigcendros.

Un xic de flora sempre va be.

Cim del Puigcendros.

Montserrat, Turó dels Ducs, Roques de l'Afrau, Puig de l'Hospici i la serra del mateix nom.

Puigventós.

La Mola, al mig de la calitja.

Abrera, Olesa, Esparreguera, Collbató, etc, etc.

Pla del Fideuer, on arribat diferents dotacions de bombers, a veure.......

Sant Salvador de les Espases.

Li dic adeu a la Muntanya màgica i començo a baixar.

Pla del Fideuer, no és veu però, al fons, ha aterrat un helicòpter dels Bombers.

No veig que fa, ho deixo estar i començo a baixar pel Torrent de l'Afrau.

Però, ben aviat, veig el que ha vingut a fer els bombers i l'helicòpter, estan preparant simulacres de rescat per part dels GRAE , us deixo tot un seguit d'imatges del simulacre, un dins del torrent i un altre a les Roques, una feina realment encomiable.

Després d'una bona estona segueixo baixant, al fons el collet on es troba el Pla del Fideuer.

Poca estona més tard arribo a la primera cruïlla del matí, a la dreta Sant Salvador de les Espases, a l'esquerra cap a La Puda, cap allà que anem.

Camí ben marcat.

Arribo a l'aparcament de La Puda donant per tancada la ruta d'avui.