dimecres, 11 de desembre del 2013

Pic de Nerassol (Ariege, Francia).

Una sortida expres.............hi havia altres plans que vam tindre que anular i tocava buscar al calaix de projectes pendents, per sort dintre d'aquest calaix no falten idees i va sortir el Pic de Nerassol a l'Ariege (França), just al costat de la frontera amb Andorra, a prop del Pas de la Casa.

Aquesta vegada anirem el Jose i jo sols, les nostres parelles no podíem vindre i teníem un dia de permís per fer la primera sortida hivernal de la temporada., evidentment ho vam aprofitar.

El Nerassol és un cim de 2625 metres d'altitud, técnicament fácil, l'única dificultat que podem trovar és que és una ruta una mica llarga, uns 15 km, i si la neu no esta en bones condicions podem patir una mica, com ens va passar a nosaltres, ja que aquest primer/ultim tram va ser el mes complicat del dia, amb una neu molt tova, sobretot a la tornada, que va fer que ens enfonssésim fins als genolls, tot i portar raquetes, si afegim que es una pala amb molta inclinació va fer que fos un tram bastant estresant perqué no ens podíem treure las raquetas per què ens enfonssaríem mes, i baixar aquella pendent amb elles posades no era gaire adient, per sort, amb tranquil-litat i paciència vam passar relativament bé.

La ruta és una bonica circular que, sortint de l'Hospitalet prés l'Andorre primer puja pel costat del torrent del Siscar fins que per l'esquerra (nor-oest) es obre la vall del Siscar, a la dreta tenim una forta pujada que ens porta a la vall d'Arques, és per aquesta vall per on tornarem.

Un cop a la cruïlla de les dues valls no tenim pèrdua, agafem la val del Siscar i la remuntem fins a l'estany del Siscar, passant per la presa del Siscar o Salt del Taureau i per la cabanya /refugi de La Besina. Un cop a l'estany girem a la dreta (nord-est) per pujar fins a la Portella del Siscar, d'aqui ens queden uns 200 metres de desnivell fins al cim, deixem las raquetes aquí, ja que aquest tram esta molt pelat de neu per culpa del fort vent del nord que a bufat dies abans, i pujem fins el punt culminat del Nerassol.

Dalt tenim un gran panorama de les muntanyes mes properes, gaudim d'unes vistes fantàstiques del Circ del Siscar, amb els cims de Alba, Regalécio, Noé, Escobes, Cabaneta i Roc Meler, també veiem part de l'estació d'esquí de Porté-Puymorens, amb els cims de La Mina, Padrons, Fontnegra, a l'horitzó tenim el Puigpedrós de Lanós i el Coma d'Or, amb el "rei" Carlit traient el nas per darrere d'aquest ultim,  en fi, un cim relativament modest d'altura però amb unes boniques vistes de les muntanyes que l'envolten.

Per baixar tornem fins a la Portella del Siscar i baixem per la vall de La Valleta fins a l'estany de Pédourrés, aquí agafem la vall d'Arques que va baixant sense perdre gaire desnivell passant per las Jaça de Brougnie i de Planell Roig, fins que una vegada passada la petita presa d'Arques comença la forta baixada que ens porta fins a la cruïlla que ens hem desviat aquest matí, d'aquí fins al punt de sortida no més hem de desfer el mateix camí que fa unes hores.

Foto al cim del Pic de Nerassol, 2636 metres

El perfil de la ruta, el track el podeu baixar d'aqui

L'imatge al Google Eart

• Punt de sortida: Hospitalet prés l'Andorre ( Ariege, França), Com arribar
  • Material necessari: es tracta d'una sortida hivernal, per tant hem de tindre cura de portar tots els estris habituals de l'época, crampons, piolet, raquetes, roba d'abrig, calçat adequat, menjar, aigua, mapa, brúixola i GPS si en tenim.
  • Altura mínima: 1431 metres al punt de sortida de l'Hospitalet prés l'Andorre
  • Altura màxima: 2636 metres al cim del Nerassol, tot i que al GPS marcava 2630 metres.
  • Distancia total: 14'900 km.
  • Ruta circular: si
  • Podeu veure les fotos amb els comentaris amb castellà a l'àlbum de Picasa

Iniciem la ruta a l'entrada de l'Hospitalet prés l'Andorre, tot i que nos ens posem las raquetes, molt aviat ho haurem de fer, la neu esta molt tova.

Al començament tenim de remuntar seguint una canonada d'aigua.

Fins a arribar a la separació de les dues valls, a la dreta la vall d'Arques, per on tornarem, i a l'esquerra la vall del Siscar, és per aquesta ultima vall per on pujarem.

L'Hospitalet prés l'Andorre ja queda molt avall.

La ruta no té cap  secret, no més hem de remuntar la vall.

Una mirada al tram recorregut, al fons el bonic cim de Auriol.

Aquest és el tram mes estret, no te cap problema, no més tenim una petita canal a superar, peró sense dificultat.

Arribats a la presa del Siscar ja veiem, al fons, els cims d'Escobes i Noé, que tanquen el Circ del Siscar.

Presa del Siscar o Salt del Taureau.

Al Jose amb el cim d'Escobes darrera seu.

Entrem als plans de La Besina.

Amb el seu refugi lliure, esta en bon estat i molt net.

Un cop pasat el refugi fem una ullada al Pla de La Besina, bon indret per passar la nit.

A poc a poc el Circ del Siscar va guanyant protagonisme.

Allà baix va quedant l'estany del Siscar, la ruta normal arriba fins allà per després pujar cap a la Portella del Siscar, però a l'hivern la neu ens permet començar a pujar més aviat.

Portella del Siscar i Pic de Regalécio.

Pic de Regalécio.

A la Portella deixarem les raquetes, d'aquí al cim no las necessitem.

De fet estaran a un indret magnific, dominat el Circ del Siscar.

Bonica baixada fins a l'estany tenim d'aquí.

Cap l'altre vessant hi domina la Tossa de Pédourrés.

Comencem a pujar cap al cim, la Portella del Siscar queda, rapidament, molt a baix.

Aquest tram hi tenim poca neu, el fort vent del nord que a fet dies abans l'ha deixat molt pelat.

La part final es molt suau.

I ja hi som, cim del Nerassol de 2636 metres.

Amb un gran panorama local, pics de La Mina, Padrons, Fontfreda, Roc Meler, Cabaneta, Escobes, Noé, Regalécio i Alba.

Aquí es veuen la Tossa de Pédourrés, Auriol, Puigpedrós de Lanós, Coma d'Or, i darrere d'aquest ultim treu el nas el Rey d'aquestes contrades, el Carlit.

Al mig tenim el Coll de Porté-Puymornes.

Auriol, Puigpedrós de Lanós i Coma d'Or, com cims més importants que es veuen.

Puigpedrós de Lanós.

Coma d'Or i treu el nas el Carlit

Crec que es el Puig Peric Enllaç

Jo al cim.

I ara amb el Jose.

Mina, Padrons, Fontfreda, i part del l'estació de Porté-Puymorens.

Circ del Siscar.

Escobes i Noé, dos clàssics d'Andorra que jo no he visitat, algun dia haurem de posar-hi remei.

Pic d'Alba.

Tornem a la Portella del Siscar.

Allà recuperem forçes.

De fet es un indret magnific per fer-ho.

Un cop alimentats comencem a baixar per la petita vall de La Valleta fins l'estany de Pédourrés.

La cara nord del Nerassol (sembla una ballena).

Estany de Pédourrés.

Baixem per la Jaça de Brougnie.

Aquests tubs són la baixada de la gent que fa el Nerassol amb esquís, el cim queda una mica a la dreta de la foto

Pasem per la presa d'Arques i la Jaça del Planell Roig.

Fins a arribar a la forta baixada que ens té que portar al punt d'inici de la ruta.

Tot passant per una pala amb forta inclinació i amb una neu dolentíssima, ens enfonsem fins a mitja cama, tot i portar les raquetes, i si ens les trèiem ès molt pitjor.

Que fa d'aquest tram de la baixada el pitjor del dia, va ser una mitja hora final molt estressant, de fet, el Jose va tindre que treurem d'una de bona, m'havia enfonsat i posat el peu a una torrentera, i no podia sortir.

Per sort aquest ultim tram no pot amagar l'satisfacció d'haver passat un gran dia de muntanya.

De camí cap a casa parem al coll de Porté-Puymorens a fer una foto al cim pujat avui, al mig de la foto, a cada costat es veuen les valls recorregudes per pujar i baixar del cim.

Per acabar aqui teniu un video fet pel Jose de la sortida d'avui: VIDEO JOSE

1. Ostres!! doncs no sé que he fet malament......
    Bé, es igual, l'he posat al +
    Salut

2. jajajajaja, saps que ha passat ¿?. Que segueixó tenin el album de Picasa i vaig estar fent cambis al gmail i un d'els cambis va ser fer un grup nou de personas a qui enviar l'enllaç del album de Picasa, tu abans no hi eras i ara vaig afegirte, com vaig enviar primer l'enllaç a l'album quan ho vas obrir i possar el comentari ho vas fer a traves del + i no aqui, despres vas veure el bloc i ja"la hemos liao" jejejejeje